Växling
Växling
Tänkte kolla om det kan vara fel eller om det bara jag som gör fel.
När jag ska växla så skrapar det i stort sett varje gång, ngn gång går det fint, oftast i högre hastigheter.
Det kvittar hur jag kopplar och gasar mellan dubbeltrampen osv. Tycker att jag har provat alla tips och trix. En vinnande faktor har varit att ha handgasen i botten så att motorn nästan dör mellan växlingen, men då är problemet att traktorn vill dö vid stopp(hopplöst i skogen).
Jag justerade kopplingen enligt instruktionsboken utan bättre resultat.
Finns det ngt att prova ytligare eller är det bara att vänja sig och bli bättre.
När jag ska växla så skrapar det i stort sett varje gång, ngn gång går det fint, oftast i högre hastigheter.
Det kvittar hur jag kopplar och gasar mellan dubbeltrampen osv. Tycker att jag har provat alla tips och trix. En vinnande faktor har varit att ha handgasen i botten så att motorn nästan dör mellan växlingen, men då är problemet att traktorn vill dö vid stopp(hopplöst i skogen).
Jag justerade kopplingen enligt instruktionsboken utan bättre resultat.
Finns det ngt att prova ytligare eller är det bara att vänja sig och bli bättre.
Re: Växling
HM skurrande.(räkna kuggar) är inte bra
.frikopplar den som den ska när du står stilla &lägger i växeln?. Är de 18/4 växellåda? . Förmodar att de är från näst högsta till högsta växeln problemet är . Använder du splittväxeln ?

Ja, står man stilla är det inga problem. Det är generellt mellan alla växlar.
Splittväxeln, är det samma som hög och låg?
Splittväxeln, är det samma som hög och låg?
Splittväxeln((mekanisk synkroniserad snabbväxel)) är en reduseringsväxel låg/hög du har i varje växel .så om du har splittlåda blir de 18 växl((17 om spärren inte bortagen så att högläget/splitt går i på den 9e högsta växeln)) om de nu en äldre 562 elr 52 50 har du inte någon splittväxeln bara 9 fram 2 bak .kan du inte lägga upp en bild + en inne i hytten så vi får se maskinen i fråga
.här på forumet finns gått om kunskap som kan dem bättre än jag ..